Thursday, January 12, 2012

Manusia bersifat lemah


Assalamualaikum....

Bismillahirrahmanirrahim pembuka bicara...
Sepanjang minggu lepas hingga lah ke minggu ni rasa penat sgt lelah dan sesak..x mampu bernafas sperti insan lain..
Cuti yg penuh diisi tanpa ada masa utk bersahaja2 mengqada' tido kata orang mahupun bersuka berjoli menonton movie, karaoke, berdating, hatta melawat ke rumah mak2 angkat sekalipun..(read : aunties) etc..
Cuti yg padat dgn program, majlis2 ilmu, kerja2 pengurusan konvensyen dan juga kerja2 post-konvensyen,kerja dok mengira2 duit jualan smpai pening2 sbb mmg pernah skali je seumur hidup jd bendahari..hikhikhik...tak apa pengalaman mengajar dan mematangkan kita kan...=))

Dalam kesibukan tu ditambah lagi dgn tangungjawab sbgai seorang isteri, student, kerja2 usrah etc...berlari2 ke sana ke mari menguruskan kerja menyiapkan makan pakai suami cuba mencari masa utk membaca buku medic juge...penat memang penat...but that what makes you a better person.. tiada masa utk pekerjaan yg sia2...bukankah hidup kita ini diciptakan dgn tujuan dan bukannya sia2..?



  • (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Rabb kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. (Al-quran 3:191)


  • Takdela sesak sampai camnieee


    Namun aku manusia yg mmg diciptakan bersifat lemah dan berputus asa..rasa penat ttp menguasai diri..Tatkala keletihan dan kesesakan menerjah, hanya doa yg mampu ku panjatkan...sbb aku tahu tiada yg mampu memberi diri ini kekuatan utk terus bergerak melainkan Dia...Hanya Dia sumber kekuatanku utk terus melangkah meninggalkan jahiliyahku, utk berjuang menahan kehendak nafsu ini...bermujahadah membebaskan diri dr belenggu dunia...ALLAH...

    Allah..beri aku kekuatan ketabahan utk terus berada pd jalan ini, teguhkan hati ini utk melaksanakan setiap tanggungjawabku dgn sempurna, titipkan keikhlasan dlm hati ini dalam melakukan setiap amalku agar ianya tidak sia2...kurniakan kpdku kesabaran, kemuliaan akhlak ya Allah...jadikan aku hambaMu yg solehah, anak yg tidak derhaka dan bermanfaat pd kedua org tuaku, seorang isteri yg taat solehah pd seorang suami yg cukup mulia ya Allah..jadikan aku seorang doktor mukmin yg akan berbakti kpd ummat ini ya Rabb..

    Allah...
    Aku bersyukur...
    atas kekuatan yg diberi selama ini...
    aku bersyukur..
    atas segala urusan yg telah Kau permudahkan utk ku..
    aku bersyukur...
    atas setiap hirupan nafas ini...
    aku bersykur..
    atas kurniaan insan2 istimewa dlm hidupku..
    aku bersykur ya Allah...
    Kau hadirkan seorang suami yg tersangat istimewa dlm hidupku...
    yg cukup tabah sabar menghadapi kerenahku...
    Kau kurniakan kpd dia suami yg ku sayangi itu keimanan, kesabaran, kesihatan, kemuliaan akhlak ya Allah..
    Pelihara cinta kami ...moga sentiasa dalam redhaMu...
    Amin..~~

    No comments:

    Post a Comment